ΕΚΘΕΣΗ Α' ΛΥΚΕΙΟΥ






ΟΙ ΝΕΟΙ

Προλογική σκέψη με (ορισμό)
Κάθε νέα γενιά έχει τα δικά της ιδιαίτερα γνωρίσματα.. Τα γνωρίσματα αυτά έχουν σχέση με τον τρόπο με τον οποίο ζουν οι νέοι, τις ιδιότητες του χαρακτήρα τους, τις αντιλήψεις και τις αρχές που έχουν, τα ενδιαφέροντά τους, τον τρόπο σκέψης και έκφρασής τους, την εξωτερική τους εμφάνιση και τη συμπεριφορά τους. Όλα αυτά μαζί αποτελούν το ήθος της.

Τα ιδιαίτερα γνωρίσματα των νέων
Τα φυσιολογικά χαρακτηριστικά της νεανικής ηλικίας και οι επιδράσεις που δέχονται οι νέοι από την κοινωνία και την εποχή στην οποία ζουν συντελούν στη διαμόρφωση των ιδιαίτερων κοινών γνωρισμάτων τους.
  • Έχουν ιδιαίτερα αναπτυγμένη ευαισθησία σε ζητήματα ελευθερίας και δικαιωμάτων. Γι’ αυτό δε διστάζουν να επαναστατήσουν και να συγκρουστούν με όποιον ή ό,τι περιορίζει την ελευθερία και τα δικαιώματά τους.
  • Είναι φιλομαθείς.
  • Έχουν ανεπτυγμένη αντίληψη, λόγω των πολλών και ποικίλων ερεθισμάτων που δέχονται.
  • Είναι ονειροπόλοι, οραματιστές και επιδιώκουν το ιδεώδες.
  • Είναι αυθόρμητοι, ενθουσιώδεις και αισιόδοξοι.
  • Έχουν την τάση να αμφισβητούν καθιερωμένες αντιλήψεις, αξίες και τρόπους συμπεριφοράς.
  • Είναι ευφάνταστοι και τους αρέσει να πρωτοτυπούν και να καινοτομούν
  • Επιθυμούν τη διάκριση, την επιβράβευση και την αναγνώριση.
  • Διαθέτουν θάρρος, τόλμη και σφρίγος.
  • Είναι ευαίσθητοι και συναισθηματικοί.
  • Είναι απλοί και αντικομφορμιστές.
  • Η γλώσσα τους είναι λιτή.
  • Είναι κοινωνικοί, συνάπτουν εύκολα σχέσεις με συνομήλικούς τους και επικοινωνούν χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες με τους νέους άλλων χωρών.
  • Έχουν την τάση να μιμούνται πρότυπα και είδωλα, τόσο από έλλειψη αυτοπεποίθησης όσο και από την ανάγκη να πιστέψουν και να στηριχτούν σε κάτι.
  • Είναι απόλυτοι στις απόψεις τους, ισχυρογνώμονες, εγωκεντρικοί και πεισματάρηδες.
  • Είναι ανυπόμονοι, βιαστικοί, παρορμητικοί και οξύθυμοι.
  • Είναι επιπόλαιοι και ασυνεπείς .
  • Διακρίνονται από ευπιστία που μερικές φορές φτάνει στα όρια της αφέλειας.
Τα σοβαρότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι σημερινοί νέοι
Επειδή οι νέοι είναι οργανικό μέλος του κοινωνικού σώματος, μπορούμε να ισχυριστούμε πως τα προβλήματα της κοινωνίας είναι και προβλήματα των νέων και αντίστροφα. Τα σοβαρότερα σύγχρονα προβλήματα είναι:
  • Η αδιαφορία για τις ανθρωπιστικές αξίες, ο αμοραλισμός.
  • Η καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος.
  • Η απειλή μιας πολεμικής σύρραξης.
  • Η φτώχεια και η οικονομική εξαθλίωση κοινωνικών κατηγοριών και λαών ολόκληρων.
  • Το αναχρονιστικό, σε πολλές περιπτώσεις ,σύστημα πολιτικής οργάνωσης και διακυβέρνησης των σύγχρονων κοινωνιών.
  • Φαινόμενα κοινωνικής αναλγησίας, όπως ανασφάλεια, ελλιπής περίθαλψη, απαιδευσία, κοινωνικές ανισότητες και διακρίσεις, ανεργία και απάνθρωπη εργασία.


ΑΝΑΛΦΑΒΗΤΙΣΜΌΣ

Προλογική σκέψη (με αντίθεση)
  • Στη εποχή μας, χάρη στην εξέλιξη των τεχνικών μέσων, η γνώση διαδίδεται με ευχέρεια
  • παράλληλα, η παιδεία είναι δικαίωμα των περισσότερων ανθρώπων
  • Εντούτοις, υπάρχει αναλφαβητισμός
Ορισμός
Αναλφάβητος είναι, γενικά όποιος δεν μπορεί να διαβάσει και να γράψει καλά τη μητρική του γλώσσα.Επίσης όποιος αγνοεί τις βασικές πράξεις της αριθμητικής

Διαίρεση
  • Οργανικά αναλφάβητοι: όσοι δε γνωρίζουν ανάγνωση και γραφή και αγνοούν τις βασικές πράξεις της αριθμητικής
  • λειτουργικά: όσοι δεν έχουν ολοκληρώσει τη βασική εκπαίδευση
Αίτια
1. Ιστορικά: Ο β' παγκόσμιος και ο εμφύλιος άφησαν πολλούς Έλληνες αναλφάβητους
2. Οικογενειακό περιβάλλον:
  • φτώχεια και κακές συνθήκες διαβίωσης
  • έλλειψη φροντίδας των γονιών για τα παιδιά τους
  • αναχρονιστικές αντιλήψεις απαίδευτων γονιών και προκαταλήψεις
  • κακές σχέσεις μεταξύ των γονιών
  • ξενόγλωσσο οικογενειακό περιβάλλον
3.Κοινωνικό και φυσικό περιβάλλον
  • ομάδες με ιδιαίτερα προβλήματα (τσιγγάνοι, πρόσφυγες)
  • κάτοικοι απομακρυσμένων περιοχών
  • κάτοικοι υποβαθμισμένων αστικών περιοχών
  • απουσία μέτρων από την πολιτεία
  • οικογενειακές και θρησκευτικές αξίες αντίθετες από εκείνες του κράτους που ζει η οικογένεια
4. Σχολικό περιβάλλον
  • τάξεις με πολλούς μαθητές
  • ελλιπής σχολική υποδομή
  • ανεπαρκής δάσκαλος, χωρίς επιμόρφωση
  • τρόπος λειτουργίας της σχολικής τάξης
5. Άλλες αιτίες
  • βιολογικές(εγκεφαλική βλάβη, δυσλεξία)
  • ψυχολογικές(ανεπαρκής ωριμότητα κ α.)
Οι επιπτώσεις

1. στον αναλφάβητο
  • αποκλεισμός από κάποια επαγγέλματα
  • κίνδυνος υποαπασχόλησης, ανεργίας
  • αποχή από πνευματικά και πολιτιστικά αγαθά
  • αδυναμία υπεράσπισης των δικαιωμάτων του
  • αισθήματα μειονεξίας και κατωτερότητας
  • δέσμιος προλήψεων, δεισιδαιμονιών,θρησκοληψίας
  • περιθωριοποίηση και κοινωνικός αποκλεισμός
2. στην κοινωνία
  • τροχοπέδη στην οικονομική και πολιτιστική ανάπτυξη
  • εμφάνιση φαινομένων δημαγωγίας, χειραγώγησης, φανατισμού και μισαλλοδοξίας
  • εντείνονται οι κοινωνικές ανισότητες
  • υπονομεύεται τελικά, πλήττεται η δημοκρατία
  • οικονομική και πολιτιστική εξάρτηση της χώρας
Επιλογικά
  • δωδεκάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση
  • ενισχυτική διδασκαλία
  • δωρεάν μεταφορά μαθητών απομακρυσμένων περιοχών
  • ειδικά τμήματα  και σχολεία για μαθητές με ειδικές ανάγκες
  • ενίσχυση άπορων οικογενειών
  • επιμόρφωση  των δασκάλων, διοργάνωση επιμορφωτικών προγραμμάτων.



  • Προλογική σκέψη
Σήμερα οι νέοι, για να μάθουν μια ξένη γλώσσα πρέπει να σπαταλήσουν αρκετό χρόνο και χρήμα. Προκειμένου να αποκτήσουν κάποιο πτυχίο, θα πρέπει να καταφύγουν σε κάποιο ιδιωτικό φροντιστήριο...

  • Ορισμός
Γλωσσομάθεια είναι το να ξέρει κάποιος καλά, πλάι στη μητρική του γλώσσα και μία ή περισσότερες ξένες γλώσσες.

Κάποιος ξέρει μια γλώσσα όταν:
  • Γνωρίζει μεγάλο μέρος του λεξιλογίου
  • Μιλάει και γράφει σωστά.
  • Έχει σωστή προφορά
  • Τη χρησιμοποιεί με άνεση και ευχέρεια.
  • Γνωρίζει ιδιωματισμούς

Γιατί είναι απαραίτητη η γλωσσομάθεια στην εποχή μας.

Μπορεί κάποιος να επικοινωνήσει με πολίτες άλλων κρατών.
Να ενημερώνεται και από τα ξένα μέσα ενημέρωσης.
Να διεκπεραιώνει συναλλαγές με εταιρίες – πρόσωπα στο εξωτερικό.
Να σταδιοδρομήσει σε επαγγέλματα που απαιτούν Γλωσσομάθεια.
Μπορεί να σπουδάσει σε ξένα πανεπιστήμια
Να συμμετέχει σε συνέδρια στο εξωτερικό.
Να γνωρίσει καλύτερα ξένους πολιτισμούς

Προτάσεις για βελτίωση της Γλωσσομάθειας.

  • Να αυξηθούν οι ώρες διδασκαλίας των ξένων γλωσσών σε Γυμνάσιο και Λύκειο, επίσης, να αυξηθούν σε δύο οι ξένες γλώσσες στο Δημοτικό.
  • Να υπάρχουν τα κατάλληλα βιβλία καθώς και σύγχρονες μέθοδοι.
  • Να λειτουργούν ολιγομελή και ομοιογενή τμήματα, με το κατάλληλο εξοπλισμό.
  • Οι διδάσκοντες να είναι επιστημονικά και διδακτικά επαρκείς.


ΓΛΩΣΣΑ – ΛΟΓΟΣ

Προλογική σκέψη (αναλογικά)

Η βιολογική ύπαρξη είναι τόσο σημαντική όσο και η βιολογική και νοητική ύπαρξη...

Ορισμός

Γλώσσα είναι ο κώδικας σημείων ορισμένης μορφής(γλωσσικής) με τα οποία επιτυγχάνεται η επικοινωνία των μελών μίας γλωσσικής κοινότητας.

Οι λειτουργίες της γλώσσας
  1. Επικοινωνούν οι άνθρωποι μεταξύ τους, ορίζουν έννοιες, πείθονται, διαφωνούν κλπ.
  2. Είναι βασικός παράγοντας ανάπτυξης των διανοητικών δυνατοτήτων του ανθρώπου.
  3. H κοινότητα είναι και εθνική κοινότητα με: τον Πολιτισμό της, την τέχνη, τις αξίες, το ήθος, τις παραδόσεις, τα οράματά της.
  4. Είναι έντεχνος λόγος, ποίηση, πεζογραφία, δράμα, ρητορεία: ως έκφραση συναισθημάτων, ως μέσο διαπαιδαγώγησης, ως μέσο πειθούς, διεκδίκησης κ.α.
Τα χαρακτηριστικά της Ελληνικής γλώσσας.

  1. Έχει μακραίωνη και ενιαία παράδοση.
  2. Λεξιλογικό πλούτο.
  3. Με αυτήν ορίστηκαν επιστημονικές έννοιες –κοινωνικά και πολιτικά φαινόμενα
  4. Ελληνικές λέξεις αποτελούν επιστημονικές και πολιτικές ορολογίες διεθνώς.
  5. Με αυτήν εκφράστηκαν αριστουργήματα της παγκόσμιας γραμματείας.
  6. Έχει μουσικότητα και πολυσημία.

Η Γλωσσική ένδεια είναι: 
  

Η άγνοια του λεξιλογικού πλούτου.
Τα λεκτικά σφάλματα: (ακυριολεξία, γραμματικά-συντακτικά λάθη κ.α.).
Η αδυναμία οργάνωσης και έκφρασης σκέψεων.

Οι αιτίες της γλωσσικής ένδειας είναι:

  1. Ανεπάρκεια της προσφερόμενης γλωσσικής παιδείας.
  2. Η υιοθέτηση ξένων λέξεων και φράσεων.
  3. Ο παραγκωνισμός του βιβλίου.
  4. Το κλίμα απομόνωσης και ατομικισμού που υπάρχει σήμερα.
  5. Τα λεξιλόγιο που προβάλλεται από πολλά ΜΜΕ.
  6. Η χρήση της γλώσσας ως μέσο παραπλάνησης και απόκρυψης της αλήθειας

Επιλογική σκέψη.
  • Περισσότερη εκπαίδευση, μόρφωση, καλλιέργεια.
  • Πλουτισμός του λεξιλογίου του νέου, της νέας.
  • Απ’ το κοινωνικό του περιβάλλον.
  • Απ’ το Σχολείο.
  • Από τα ΜΜΕ

Παραγωγή κειμένου.

Η Ελληνική γλώσσα σύμφωνα με τον Φοριέγ έχει χαρακτηρισθεί ως η πιο όμορφη γλώσσα της Ευρώπης. 
Παρόλα αυτά, έχει διαπιστωθεί ότι πολλοί Έλληνες δεν την γνωρίζουν καλά με αποτέλεσμά να υπάρχει το πρόβλημα της γλωσσική ένδειας.
Που οφείλεται το πρόβλημα αυτό, κατά τη γνώμη σας;
Να προτείνετε τρόπους αντιμετώπισής του. (400 λέξεις περίπου).
Να υποθέσετε ότι στέλνετε το κείμενο στον τοπικό τύπο.


                      ΤΟ   ΧΑΣΜΑ   ΤΩΝ    ΓΕΝΕΩΝ


*   Ορισμός
Με τον όρο χάσμα γενεών υποδηλώνονται οι μεγάλες διαφορές που χωρίζουν τις διαδοχικές γενιές, τη γενιά των ωρίμων και τη γενιά των νέων.


*   Οι μορφές εκδήλωσης του χάσματος

Οι διαφωνίες
Ο διαφορετικός τρόπος ζωής
Οι αλληλοκατηγορίες
Η αποξένωση
Η φήμη που επικρατεί. 

*   Οι αιτίες που ευθύνονται για το χάσμα.
 
§  Βιολογικά αίτια.
§  Η επιθυμία των ηλικιωμένων να καθοδηγούν τους νέους.
§  Ο γρήγορος ρυθμός εξέλιξης και η απότομη αλλαγή των συνθηκών της ζωής.
§  Οι διαφορετικές  συνθήκες στις οποίες μεγαλώνουν οι δύο γενιές.
§  Τα πρότυπα που προβάλλονται σε κάθε γενιά.
§  Η αμφισβήτηση αρχών, αξιών, θεσμών από τους νέους.
§  Η έκρηξη γνώσεων και η ταχύτητα των εξελίξεων.
§  Τα αρνητικά της κοινωνίας των μεγάλων(πόλεμοι, αδικίες κ.α.

  • Οι τρόποι γεφύρωσης του χάσματος.

Η διάθεση κατανόησης και ο ειλικρινής διάλογος.
Ο αμοιβαίος σεβασμός, η ισοτιμία, η ανεκτικότητα, η αγάπη.
Η αμοιβαία αποδοχή των σφαλμάτων χωρίς εγωισμούς.
Η εμπιστοσύνη στους νέους.
Οι αμοιβαίες υποχωρήσεις, η συμβατικότητα, η κατανόηση.
Η επιμόρφωση, ενημέρωση των γονιών για τα προβλήματα της εφηβείας.