ΕΚΘΕΣΗ Β ΛΥΚΕΙΟΥ



Ο ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΧΡΟΝΟΣ

Ορισμός
Ελεύθερος χρόνος είναι ο χρόνος τον οποίο ο άνθρωπος αξιοποιεί και διαθέτει, όπως αυτός κρίνει σωστά, όπως αυτός θέλει και όχι όπως του υπαγορεύουν ή τον αναγκάζουν να τον διαθέτει διάφοροι εξωγενείς παράγοντες, ανεξάρτητοι από τη θέλησή του.

Γιατί ο άνθρωπος σήμερα δεν έχει ελεύθερο χρόνο
  • Ο νέος-α εξ' αιτίας του καθημερινού  του προγράμματος (σχολείο, φροντιστήρια κλπ.)
  • Ο εργαζόμενος που μεταφέρει εργασία στο σπίτι ή απασχολείται και σε μια δεύτερη εργασία
  • Οι υποχρεώσεις στο σπίτι, κυρίως για την εργαζόμενη γυναίκα
  • Οι διάφορες γενικά κοινωνικές υποχρεώσεις, μη ευχάριστες
  • ο μιμητισμός, οι διαφημίσεις και τα πρότυπα που του υπαγορεύουν, πως θα περάσει τον ελεύθερο χρόνο του
Ο άνθρωπος διαθέτει τον ελεύθερο χρόνο του
  • ανάλογα με την ψυχοσύνθεσή του
  • τις συνήθειες και τα ενδιαφέροντά του
  • το μορφωτικό του επίπεδο
  • το φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον του
  • την οικονομική του ευχέρεια
Ο νέος διαθέτει τον ελεύθερο χρόνο του
  • στην τηλεόραση
  • ακούγοντας μουσική, με φιλικές συντροφιές
  • ψωνίζοντας, πηγαίνοντας κινηματογράφο
  • αθλούμενος 'η παρακολουθώντας αθλητικούς αγώνες (κυρίως ποδόσφαιρο)
  • διαβάζοντας βιβλία, περιοδικά
  • διασκεδάζοντας σε νυχτερινά μαγαζιά
  • παίζοντας τυχερά παιχνίδια(στοίχημα)
Δημιουργικοί τρόποι αξιοποίησης του
  • το διάβασμα
  • η ερασιτεχνική ενασχόληση με την τέχνη
  • ο αθλητισμός
  • η αληθινή φιλία, η συντροφιά
  • τα ταξίδια κ α.
Πως μπορεί να συμβάλλει η πολιτεία
  • με προγράμματα άθλησης, μόρφωσης και επιμόρφωσης
  • με την κατασκευή και το άνοιγμα των αθλητικών κέντρων στο λαό
  • με την οικονομική στήριξη πολιτιστικών συλλόγων και τη δημιουργία πολιτιστικών κέντρων για το λαό.


ΠΑΡΑΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ
Προλογική σκέψη
  • Αναφορά στο πρόβλημα
Ένα από τα σημαντικότερα αδιέξοδα κοινωνικής και πολιτικής φύσης που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι σήμερα. Το φαινόμενο φαίνεται ότι παίρνει ανησυχητικές διαστάσεις
  • Ορισμός
Παραπληροφόρηση είναι η μη σωστή ενημέρωση της κοινής γνώμης με τη σκόπιμη απόκρυψη ή την καθυστέρηση μετάδοσης κάποιων πληροφοριών ή με τον υπέρμετρο τονισμό άλλων γεγονότων.
Παραπληροφόρηση όμως έχουμε και όταν διαδίδονται ειδήσεις που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, με σκοπό την πλήρη διαστροφή της αλήθειας και άρα, την εξυπηρέτηση ιδιαίτερων πολιτικών, οικονομικών και κοινωνικών συμφερόντων και στόχων.
Οι αιτίες της Παραπληροφόρησης.
η παραπληροφόρηση ως φαινόμενο συνδέεται
  • με την εξέλιξη και ανάπτυξη των πληροφοριών
  • με την υποβάθμιση των αξιών σε μια κοινωνία τεχνοκρατική και ωφελιμιστική
Η σημαντικότερη αιτία της παραπληροφόρησης:
  • Τα οικονομικά και πολιτικά συμφέροντα: ομάδες οργανωμένων συμφερόντων έχουν ως ιδιοκτησία τους ή διεισδύουν στα ΜΜΕ
  • επιχειρηματικοί κύκλοι πιέζουν τις ηγεσίες, είτε να γίνουν προμηθευτές του δημοσίου τομέα, είτε προνομιακοί εταίροι ιδιωτικοποιημένων κερδοφόρων κρατικών εταιριών
  • πολιτικά πρόσωπα, κόμματα έχουν ως ιδιοκτησία τους, ελέγχουν ΜΜΕ
Οι δευτερεύουσες αιτίες:
Είναι αυτές που σχετίζονται κυρίως με τη δημοσιογραφική δεοντολογία
  • αύξηση της θεαματικότητας με τα "ριάλι τι σόου" που φέρνουν διαφημίσεις στο κανάλι, άρα και κέρδη
  • κουτσομπολίστικες εκπομπές,"μεσημεριανά": με εντυπωσιακές, άλλα ανούσιες ειδήσεις, με ανάμειξη των ειδήσεων με το υποκειμενικό σχόλιο. Αποπροσανατολίζουν την κοινή γνώμη, τη στρέφουν σε άλλα θέματα, πιο ακίνδυνα και ανούσια από εκείνα της παιδείας, της ανεργίας κ α.
  • Η απουσία δημοσιογράφων με ανώτερη εκπαίδευση και εξειδικευμένες σπουδές
  • Η έλλειψη θεσμικών παρεμβάσεων από τη μεριά της πολιτείας, που εμφανίζεται: είτε αδιάφορη, είτε αδύναμη, να τιμωρήσει, να περιορίσει, να ελέγξει την εσκεμμένη παραπληροφόρηση
Οι επιπτώσεις της παραπληροφόρησης:
  • Παρατηρείται έλλειμμα και εξασθένηση των δημοκρατικών θεσμών
  • Ευθεία απειλή εναντίον του δημοκρατικού πολιτεύματος
  • Ο πολίτης μετατρέπεται σε άβουλο και ανεύθυνο ον που καθοδηγείται από ομάδες συμφερόντων
  • Σημειώνεται φανατισμός των πολιτών, που οδηγεί σε ακρότητες, βία και διχασμό
  • Στροφή στο "Μεσσιανισμό", υιοθέτηση και αναμονή αυτόκλητων "σωτήρων"
  • Πτώση του πνευματικού επιπέδου του λαού, που οδηγεί σε καλλιέργεια κλίματος αστάθειας, σε κοινωνικές συγκρούσεις
Επιλογική σκέψη
Οι υπεύθυνοι της παραπληροφόρησης αναζητούν ένα τέτοιο κλίμα:
  • που θα εκβαραθρώσει τα πολιτικά αισθητήρια των πολιτών
  • θα κλονίσει τους δημοκρατικούς θεσμούς
  • θα εντείνει την ανασφάλεια
Προκειμένου να προωθηθούν τα συμφέροντα τους εις βάρος του λαού και της δημοκρατίας.


 

ΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ (ΜΜΕ)



ΟΡΙΣΜΟΣ


  • Είναι τα τεχνικά μέσα με τα οποία μεταδίδονται ειδήσεις, πληροφορίες, γνώμες και γενικά μηνύματα, που απευθύνονται σε μαζική κλίμακα στους ανθρώπους συνολικά και όχι σε μεμονωμένα άτομα ξεχωριστά


Η ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΤΩΝ ΜΜΕ
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ
Τηλεόραση, ραδιόφωνο, ηλεκτρονικός υπολογιστής κ. α.
ΕΝΤΥΠΑ
Βιβλίο, Ημερήσιος και περιοδικός τύπος, αφίσα κ. α.


ΤΑ ΑΙΤΙΑ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΤΩΝ ΜΜΕ


Η κοινωνική δομή: Η κοινωνία δηλαδή αποτελείται από οργανωμένα υποσύνολα μέσα στα οποία συμβαίνουν ορισμένα γεγονότα, που γίνονται γνωστά με την ενημέρωση
Η τεχνολογική πρόοδος, που δημιούργησε την τηλεόραση, το ραδιόφωνο κ. α.
Η ανάγκη για πληροφόρηση, που είναι έμφυτη στον άνθρωπο


Η ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΟΥΣ


Εκφράζουν τις άποψης της κοινής γνώμης, ιδιαίτερα ο τύπος
διαμορφώνουν την άποψη της κοινής γνώμης
πληροφορούν, ενημερώνουν
παιδαγωγούν, μορφώνουν, ψυχαγωγούν, ιδιαίτερα η τηλεόραση και το ραδιόφωνο
πολιτικοποιούν και κοινωνικοποιούν
ελέγχουν την εξουσία, υπερασπίζονται και διεκδικούν για λογαριασμό του πολίτη
με την προβολή διαφημιστικών μηνυμάτων συμβάλλουν στην ευρεία κατανάλωση αγαθών και παρεμβαίνουν στις οικονομικές δραστηριότητες
στηρίζουν τη Δημοκρατία


ΤΑ ΑΡΝΗΤΙΚΑ ΤΩΝ ΜΜΕ


Κατευθυνόμενη πληροφόρηση, παραπληροφόρηση, χειραγώγηση της κοινής γνώμης
προβολή φρίκης, προτύπων βίας - εγκληματικότητας και διαφθοράς
οι άνθρωποι, κυρίως τα παιδιά, κάθονται πολλές ώρες μπροστά στην τηλεόραση, στον υπολογιστή χάνουν την επικοινωνία με το περιβάλλον και απομονώνονται
συμμετοχή σε φανταστικά και όχι πραγματικά βιώματα
μαζική κουλτούρα, ενσωμάτωση δηλαδή της πολιτιστικής δημιουργίας στην υπηρεσία της κατανάλωσης και του κέρδους
εικονική πραγματικότητα που συντελεί στην γλωσσική ένδεια
το σώμα αδρανεί, επειδή δεν ασκείται κ. α.



ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΦΥΓΗ ΑΡΝΗΤΙΚΩΝ ΦΑΙΝΟΜΕΝΩΝ


Με την σωστή παιδεία, τη μόρφωση
με την τήρηση της δημοκρατικής δεοντολογίας
με την παρέμβαση της πολιτείας της δικαιοσύνης κλπ σε περιπτώσεις εκτροπής τους, από την αποστολή τους
ΕΠΙΛΟΓΙΚΑ
Όπως λοιπόν γίνεται αντιληπτό τα ΜΜΕ ασκούν τεράστια επίδραση στην κοινή γνώμη. Γι' αυτό πρέπει να είναι αντικειμενικά, να μην είναι κατευθυνόμενα και γενικά να φροντίζονται με πολύ σύνεση από τους κρατικούς και ιδιωτικούς φορείς τους Ο Β Ουγκώ θέλοντας να δείξει τη δύναμη των ΜΜΕ, τόνισε, ότι για την επιβολή μιας δικτατορίας δε χρειάζεται κανείς τανκς, αρκεί να έχει με το μέρος του τα ΜΜΕ.


ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ

Προλογική σκέψηΣτη σημερινή εποχή, εποχή της τεχνολογίας, κάθε πληροφορία έχει περάσει από την έντυπη μορφή στην ηλεκτρονική Αυτό οφείλεται στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές και το διαδίκτυο
Ορισμός της έννοιαςΤο διαδίκτυο είναι το παγκόσμιο δίκτυο, όπου είναι συνδεδεμένα χιλιάδες μικρότερα και μεγαλύτερα δίκτυα από όλο τον κόσμο. Όταν συνδεθούν αυτά τα δίκτυα μεταξύ τους, σχηματίζεται το διαδίκτυο. Ονομάζεται και κυβερνοχώρος
Τι προσφέρει το διαδίκτυο
Ηλεκτρονικές αγορές
Διαφημίσεις
Πληροφορίες κάθε είδους
Ζωντανή συνομιλία, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο

Τηλεδιάσκεψη, τηλεργασία

Διεκπεραίωση εργασιών

Ψυχαγωγία, διάφορα προγράμματα κ α.

Οι κίνδυνοι που προέρχονται από το διαδίκτυο
Διάδοση ψευδών ανυπόστατων ειδήσεων, χωρίς δυνατότητα ελέγχου
Καταπάτηση των πνευματικών δικαιωμάτων των δημιουργών
Σοβαρό κίνδυνο για ανήλικους χρήστες (διατάραξη ψυχικής υγείας, πορνογραφικό υλικό)
Ανισότητα ανάμεσα σε χρήστες και μη χρήστες, αναπτυγμένες και υπανάπτυκτες χώρες
Οικονομικές, αλλά και ψυχικές επιπτώσεις σε ενήλικους χρήστες
Καταγραφή, αποθήκευση προσωπικών δεδομένων
Κυριαρχία της Αγγλικής γλώσσας κ α

Επιλογικά
Η ενασχόληση με το διαδίκτυο μπορεί να αποβεί θετική για τον χρήστη, τον μαθητή
Θα πρέπει όμως τα παιδιά να επιβλέπονται, κατά την ενασχόλησή τους με αυτό να αποκρύπτονται τα προσωπικά στοιχεία
Να μη χρησιμοποιείται μόνο για διάφορα παιχνίδια, αλλά και για μόρφωση, ενημέρωση κ α
Τέλος να μην κάνουν υπερβολική χρήση, με αποτέλεσμα να παραμελούν την μόρφωσή τους, τις άλλες ασχολίες και δραστηριότητές τους



ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ

Ενδεικτική προλογική σκέψη(με ορισμό και διαίρεση)
 Επάγγελμα είναι η κύρια και συνεχής εργασία στην οποία επιδίδεται κάποιος, για να εξοικονομήσει τα απαραίτητα αγαθά που ικανοποιούν τις βασικές ανάγκες του. Θα ήταν, ωστόσο, ελλιπής η σημασία του, αν αναιρούσαμε απ’ αυτό το ηθικό περιεχόμενο και την κοινωνική του αποστολή. Είναι η υπόσχεση (από το επαγγέλλομαι: υπόσχομαι) για τη συνειδητή και υπεύθυνη ανάληψη των καθηκόντων που απορρέουν από την κατάληψη μιας θέσης στη διαδικασία της παραγωγής και της διακίνησης των προϊόντων
 ή στις υπηρεσίες που προσφέρονται στην κοινωνία, Γι’ αυτό και ορισμένα\ επαγγέλματα με εξαιρετική κοινωνική προσφορά ονομάζονται λειτουργήματα

Γιατί η επιλογή επαγγέλματος είναι σήμερα για πολλούς δύσκολη

  • Αποτελεί μεγάλη απόφαση που πρέπει να ληφθεί σε νεαρή ηλικία. Επιλέγοντας ο νέος επάγγελμα, επιλέγει ουσιαστικά τρόπο ζωής.
  • Κάθε επάγγελμα χαρακτηρίζεται από αβεβαιότητα για το μέλλον εξαιτίας των ραγδαίων αλλαγών που συντελούνται στην τεχνολογία και την οικονομία.
  • Ενώ οι σπουδές που απαιτούνται για ορισμένα επαγγέλματα είναι μακροχρόνιες και το κόστος μεγάλο, η επαγγελματική επιτυχία είναι αμφίβολη.

.Τι θα πρέπει να λάβει υπόψη του ο νέος, πριν τελικά επιλέξει το επάγγελμα που θα ασκήσει
  • Να συνειδητοποιήσει τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά του, να αξιολογήσει τις ικανότητές του, ώστε να διακρίνει ποιο από το πλήθος των επαγγελμάτων ανταποκρίνεται σ’ αυτές.
  • Το μέλλον και τις προοπτικές εξέλιξης που έχει ένα επάγγελμα, αλλά και ο ίδιος ο εργαζόμενος σ’ αυτό.
  • Τα οικονομικά οφέλη.
  • Τις συνθήκες εργασίας :περιβάλλον (υγιεινό, ευχάριστο), τόπο εργασίας  (κέντρο, επαρχία), ωράριο, συνεργάτες.
  • Την κοινωνική επιφάνεια του επαγγέλματος, όχι για να ικανοποιήσει τη ματαιοδοξία του, αλλά τη φιλότιμη ανάγκη που νιώθει κάθε άνθρωπος για διάκριση και κοινωνική αναγνώριση.


Οι παράγοντες που επιδρούν στην επιλογή του επαγγέλματος
                    
·        1.Το περιβάλλον
·        Το φυσικό, επειδή η αξιοποίηση των δυνατοτήτων και των ευκαιριών που προσφέρει υπαγορεύει συχνά και το επάγγελμα που θα ακολουθήσουν ορισμένοι από όσους ζουν σ’ αυτό.
·        Το οικείο, δηλαδή γονείς και συγγενείς επειδή:
-         Επιθυμούν την καλύτερη επαγγελματική αποκατάσταση των παιδιών τους.
-         Θέλουν να δουν το παιδί τους να εκπληρώνει δικά τους ανεκπλήρωτα όνειρα.
-         Είναι ανάγκη να συνεχιστεί μια επαγγελματική οικογενειακή παράδοση.
-         Έχουν οικονομική άνεση ή αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες.
Η επίδρασή τους είναι αρνητική, εφόσον επιβάλλουν κάποια προτίμηση, χωρίς να λαμβάνουν υπόψη τους το χαρακτήρα και την προσωπικότητα του νέου.
·        Το κοινωνικό επειδή:
-         Προβάλλει πρότυπα επιτυχημένων επαγγελματιών.
-         Διαμορφώνει στερεοτυπικές αντιλήψεις για την αξία των επαγγελμάτων.
-         Προσφέρει (οπότε ασκεί θετική επίδραση) ή στερεί (αρνητική επίδραση) τη δυνατότητα γνωριμίας με νέα ενδιαφέροντα επαγγέλματα.
2.Το σχολείο, το οποίο επιδρά θετικά, εφόσον παρέχει στο μαθητή τις κατάλληλες γνώσεις και την αναγκαία ενημέρωση, ενθαρρύνοντάς τον να επιδοθεί σε δραστηριότητες ανάλογα με τις κλίσεις και τις ικανότητές του.
3.Η αυτογνωσία, που αποτελεί προϋπόθεση ελεύθερης, αβίαστης και ορθής επαγγελματικής επιλογής.

Τα οφέλη από τη σωστή επιλογή και άσκηση του επαγγέλματος
·        Ο εργαζόμενος ικανοποιεί τις βασικές του ανάγκες.
·        Γίνεται ανεξάρτητος.
·        Νιώθει ηθική ικανοποίηση.
·        Αποκτάει αυτοπεποίθηση, νιώθει ψυχική εφορία και ισορροπία, είναι αισιόδοξος.
·        Συμβάλλει στην ανάπτυξη και την πρόοδο της κοινωνίας, αφού η ατομική δημιουργία μετατρέπεται σε κοινωνικό κτήμα και ικανοποιεί γενικότερες κοινωνικές ανάγκες.
·        Δημιουργεί στενούς κοινωνικούς δεσμούς.
·        Ηθικοποιείται. Μαθαίνει να σέβεται το μόχθο και τα δημιουργήματα των συνανθρώπων του.
·        Αποκτά εμπειρίες και γνώσεις και ολοκληρώνει την προσωπικότητά του.
Ενδεικτική επιλογική σκέψη
 Ένα  τόσο σοβαρό θέμα δε θα πρέπει να αντιμετωπίζεται ούτε με την προοπτική μιας όπως όπως τακτοποίησης, γιατί η κακή επιλογή επαγγέλματος και επανορθώνεται δύσκολα και είναι χαμένος χρόνος και φθορά για τον άνθρωπο.


ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ

ΠΡΟΛΟΓΟΣ (με σύγκριση και αντίθεση)
Παρά τη ανάπτυξη της επιστήμης, παρά τη διάδοση της γνώσης και τη ορθολογική οργάνωση των λαών. Παρά τις διακηρύξεις και τους αγώνες για σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, αναβιώνουν φαινόμενα ρατσισμού, που αμαυρώνουν τον πολιτισμό μας και τον γυρνούν πολλά χρόνια πίσω

ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΈΝΝΟΙΑΣΡατσισμός είναι το δόγμα το ιδεολόγημα σύμφωνα με το οποίο μια φυλή μια ομάδα είναι ανώτερη από μια άλλη και επομένως η κυριαρχία της είναι δεδομένη

ΠΑΡΑΔΕΊΓΜΑΤΑ ΡΑΤΣΙΣΜΟΥΈλληνες και βάρβαροι στην αρχαιότητα
Μειονότητες , μετανάστες, άνεργοι, αποφυλακισμένοι, σήμερα.
ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΠΟΥ ΥΦΙΣΤΑΝΤΑΙ ΤΑ ΘΎΜΑΤΑ ΤΟΥ ΡΑΤΣΙΣΜΟΥ
  • περιθωριοποίηση και απομόνωση
  • αποκλεισμός από ορισμένα επαγγέλματα
  • εκμετάλλευση, στέρηση δικαιωμάτων π. χ. πολιτικών
  • βιαιοπραγίες
  • τελικά κοινωνικός αποκλεισμός
ΛΟΓΟΙ ΠΟΥ ΕΥΝΟΟΥΝ ΤΗΝ ΑΝΑΒΙΩΣΗ ΤΟΥ ΡΑΤΣΙΣΜΟΥ
  • Η άποψη ότι, για τα οικονομικά προβλήματα θεωρούνται υπεύθυνοι οι μετανάστες
  • Ο μεγάλος αριθμός μεταναστών, το πρόβλημα της ανεργίας, της στέγης, της εγκληματικότητας
  • Η εθνικιστική προπαγάνδα, για απειλή της πολιτιστικής καθαρότητας
  • Προκαταλήψεις ριζωμένες στη συνείδηση των ανθρώπων
  • Έλλειψη κατάλληλης παιδείας και αγωγής
  • Κρίση αξιών και δημοκρατικών θεσμών
  • Ο ρατσισμός είναι ιδεολόγημα των κυρίαρχων οικονομικά και πολιτικά τάξεων
  • Η συντήρηση και ενίσχυση του από τα ΜΜΕ
ΕΠΙΠΤΏΣΕΙΣ
  • Παραβιάζονται θεμελιώδη ατομικά και πολιτικά δικαιώματα
  • Καταργούνται ανθρωπιστικές αξίες και αρχές
  • Εκτείνεται η εκμετάλλευση των αδυνάτων από τους ισχυρούς
  • Σπάει η κοινωνική συνοχή
  • Υπονομεύονται οι ειρηνικές σχέσεις μεταξύ των λαών
ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ
  • Με θεσμική κατοχύρωση και προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων
  • Με ευαισθησία σε θέματα δικαιοσύνης και δημοκρατίας
  • Με το σεβασμό της ιδιαιτερότητας του άλλου
  • Με τη θεωρητική, αλλά και έμπρακτη απόκρουση ρατσιστικών αντιλήψεων
  • Με την παιδεία, την απόκτηση γνώσεων
ΕΠΙΛΟΓΙΚΑ
Τα πράγματα δείχνουν, πως το αίτημα, για ισότιμες σχέσεις των ανθρώπων και των λαών, για σχέσεις απαλλαγμένες από διακρίσεις και αδικίες παραμένει πάντα ζωντανό και επίκαιρο.



Οι λέξεις και οι φράσεις που ακολουθούν συνηθίζονται στη γλώσσα των
δημοσιογράφων. Μπορείτε να πείτε τι σημαίνουν και σε ποιες περιπτώσεις χρησιμοποιούνται (βλ. και Έκθεση - Έκφραση Α’ Λυκείου, Ενότητα: Γλωσσικές Ποικιλίες); (σελίδα σχολικού βιβλίου 55).
Απάντηση:
Η ερμηνεία των λέξεων είναι η ακόλουθη:
• το αλατοπίπερο = τα χιουμοριστικά ή σκανδαλιστικά στοιχεία στην είδηση.
• βόμβα = η σπουδαία είδηση.
• γραμμή = η ιδεολογική, πολιτική κλπ. κατεύθυνση ενός εντύπου.
• δαίμων του τυπογραφείου = η δικαιολογία για τα τυπογραφικά λάθη στα κείμενα.
• διασταυρώνω = επιβεβαιώνω και ελέγχω την αξιοπιστία μιας πληροφορίας και από
άλλες πηγές.
• επιφυλλίδα = το άρθρο ή η γνώμη ενός δημοσιογράφου, διανοούμενου, καλλιτέχνη,
πολιτικού κλπ., που συνήθως δημοσιεύεται στο κάτω μέρος της σελίδας μιας
εφημερίδας.
• το ζουμί = η περίληψη μιας είδησης.
• θάβω = κρύβω σκόπιμα μια είδηση σε σημείο της εφημερίδας, ώστε να μην τραβήξει
πάνω της το βλέμμα πολλών αναγνωστών.
• καμπάνια = συνεχής δημοσιογραφική έρευνα.
• καπέλο και κολάρο = ο υπέρτιτλος και τα περιεχόμενα του τίτλου μιας είδησης.
• κιτρινισμός = η αντιδεοντολογική παρουσίαση ειδήσεων από εφημερίδες, περιοδικά
και τηλεοπτικούς σταθμούς.
• κοιλιά = χάσμα στη σελιδοποίηση.
• ο ρεπόρτερ έπιασε λαβράκι = μεγάλη δημοσιογραφική επιτυχία.
• ολοσέλιδο = θέμα που καταλαμβάνει μια σελίδα.
• οκτάστηλο = άρθρο που έχει έκταση οκτώ στηλών.
• πλαίσιο = είδηση σε πλαίσιο.
• Παράρτημα = έκτακτη έκδοση.
• πυροτέχνημα = ανούσια εντυπωσιακή είδηση.
• πιλάφι = ανιαρό δημοσιογραφικό θέμα.
• ρεπορτάζ = έρευνα.
• σαλόνι = θέμα δισέλιδο σε εφημερίδα ή περιοδικό.
• σελιδοποίηση = διαμόρφωση της σελίδας.
• αυτή η είδηση μπήκε σφήνα = είδηση που παρεμβάλλεται ανάμεσα σε άλλες ειδήσεις.
• φυλλάδα = έντυπο χωρίς κύρος, που ρέπει προς τον κιτρινισμό και τη σκανδαλοθηρία.
• χτενίζω = διορθώνω το χειρόγραφο κείμενο από τυχόν παραλείψεις, ορθογραφικά
ή συντακτικά λάθη.

Τα 8 αστέρια της είδησης
(σελίδα 63 του σχολικού βιβλίου )
Τα 4 Ε

  • επικαιρότητα=πρόσφατο γεγονός
  • εκκρεμότητα=προκαλεί αγωνία
  • εγγύτητα=πόσο κοντά συμβαίνει
  • εκρηκτικότητα=περιέχει σύγκρουση και ένταση
Τα 4 Σ
  • σπουδαιότητα=πόσο σημαντική είναι η είδηση
  • σπανιότητα=ασυνήθιστη,απροσδόκητη
  • συγκίνηση=προκαλεί ενδιαφέρον
  • συνέπειες=επιπτώσεις από τη δημοσιοποίηση